Jak vybrat CRM?

Přemýšlíte, jak vybrat správné CRM do firmy? Potřebujete online CRM? Nebo byste raději CRM systém nainstalovaný na počítači? Jaké funkce CRM nabízejí? Pojďme se na to podívat.

Co je CRM systém?

Nejdříve si řekněme, co je CRM systém a k čemu slouží. CRM neboli customer relationship management neboli systém pro řízení vztahu se zákazníkem je aplikace, ve které má firma uložené kontakty na potenciální i stávající klienty. V této aplikaci jsou evidovány jednotlivé obchodní případy neboli dealy, informace o stavu, ve kterém se obchodní případ nachází, i velikost obchodu.

CRM slouží pro přehled o práci obchodníků a tvoří statistiky pro obchodní ředitele.

Jak vybrat CRM systém?

Pro výběr správného CRM systému je nutné si definovat potřeby firmy i obchodního týmu. Je potřeba si zodpovědět následující otázky:

  • Hledám CRM systém, který je online a dostane se k němu obchodník odkudkoliv s přístupem k internetu? Nebo chci mít CRM nainstalovaný na svém počítači?
  • Kdo se CRM bude pracovat u vás ve firmě? Jsou lidé zvyklí pracovat v novém prostředí, nebo preferují spíše tabulkové systémy nebo systémy typu Windows?
  • Kolik lidí bude používat CRM? Jsou to jen obchodníci?
  • Bude CRM sloužit jen pro obchodní procesy nebo potřebujete řešti i marketing?
  • Kolik chcete investovat do CRM?

Následně je nutné si definovat funkce, které by CRM mělo obsahovat. Standardem je přehled obchodních případů, aktivit a definice stavů, ve kterém se deal nachází. Nádstavbou jsou funkce jako například:

  • synchronizace s kalendářem
  • synchronizace emailové komunikace
  • jazykové mutace
  • automatizace obchodních procesů
  • napojení na systémy pro telefonování a chytrou telefonní ústřednu
  • napojení na registry (například obchodní rejstřík)
  • tvorba nabídek
  • elektronické podepisování dokumentů a smluv
  • tvorba kalkulací
  • přehled o prodávaných produktech
  • napojení na formuláře na webu
  • chatbot
  • mobilní aplikace
  • zobrazení dealů na mapě
  • a další

Kolik stojí CRM systém?

Cena CRM systému se odvíjí od potřeb firmy a robustnosti řešení. Cena je rozdělena na částku za implementaci a cenu licencí či systému.

Implementace CRM obsahuje nastavení systémů dle obchodního procesu firmy. Nastavení uživatelů a jejich oprávnění. Zaškolení personálu - obchodníků i obchodního ředitele, případně dalších lidí. Import dat ze současného CRM či excelové tabulky. Částka se pohybuje od desítek tisíc korun až do jednotek milionů korun. Na implementaci je dobré najmout implementačního partnera - to je lokální firma, která zastupuje CRM v dané zemi.

Licence za systém či uživatele se pohybují v řádu stovek korun za uživatele až po nižší jednotky tisíc za uživatele.